Aktive Lokalsamfunn

torsdag 21. november 2019

SFO Gamlegrenåsen Økt 6 - 3. klasse


Øktplan                                                                                                                           Dato: 27.11.2019
Dagens aktivitet (idrett): Hurtighet igjennom lek                                                                Navn: Ingrid Sofie Thiis
                                                                                                                                                       Klasse: 3IDA
Mål for økten:
Å påvirke barnas hurtighet igjennom lek

Utstyr: matter, medisinballer, tau, benker, softballer

Oppvarming:
Vise- og forklare-metoden.

G-del: 7 min














L-del: 3 min



S-del: 5 min





Løpe tre runder i salen

fantasidyr











Rulle på knær, ankler, hofte og armer.

Nappe hale







Løpe tre runder i salen for å komme i gang.

Barna skal ta seg over hallen og tilbake, mens de later som de er forskjellige dyr. Jeg bestemmer sammen med barna hvilke dyr de skal være





Alle står i ring og hermer etter våre bevegelser.

 Alle har et bånd i buksa, som alle skal prøve å nappe ut. Når leken er ferdig, vinner den som har flest haler.





Oppvarming øker lysten til å trene og øker prestasjonsevne. Det forbygge skader. Blodet og vevsvæsken flyter lettere. Transporten av næringsstoffer og oksygen til muskelen som arbeider går fortere. Overføringen av oksygen fra blodet til muskelsenene går lettere.. Musklene, leddene, bindevevet og senene blir mer tøyelige. De kjemiske reaksjonene går raskere. Nerveimpulsene går raskere. Samspillet mellom muskler og nerver blir forbedret. Oppmerksomhet mot ulike sanseinntrykk kan bli skjerpet. Konsentrasjonsevnen kan øke. Spenningen i kroppen kan bli regulert til et gunstig nivå.

For å aktivisere og varme leddene som kommer til å bli utsatt for bråe bevegelser og belastning i hoveddelen. Forebygger skader.

For å varme opp musklene vi skal bruke i hoveddelen. Og for å forberede øvelsene i hoveddelen, som går ut på mye av det samme.
Hoveddelen:

40 min
Haien kommer
















Snipp og snapp













Alle mine duer










Stikkball









Elevene deles inn i fire lag som steller seg i vært sitt hjørne. Lagene bestemmer seg for hvilket havdyr de skal være. En person er hai. Alle havdyrene skal ut og løpe rundt haien som står på midten. Når personen som styrer leken roper haien kommer, skal alle løpe hjem uten å bli tatt av haien. De som blir tatt av haien blir hai.

Vi setter klassen sammen i par, hvor en er snipp og en er snapp. De skal sitte med ryggen til hverandre, på midtlinjen. Hvis vi roper Snipp, skal Snipp prøve å løpe i veggen, mens Snapp skal fange h*n før h*n kommer frem.

En er mamma, en er hauk og resten er duer. Mammaen skal rope på duene og be dem komme hjem. Når duene løper over salen, skal hauken prøve å ta duene. De duene som blir tatt blir hauk.

Alle skal prøve å skyte hverandre med to softballer. Det er kun lov å gå tre skritt med ball. Blir man skutt, kommer man ikke fri før den du ble skutt av blir skutt av noen andre. 
Øvelsen utfordrer barnas hurtighet og reaksjonsevne.













Øvelsen utfordrer barnas reaksjonsevne og hurtighet.








Denne øvelsen utfordrer barnas hurtighet.






Denne leken utfordrer elevenes hurtighet, øye-hånd, reaksjon og romorientering.
Samtidig som barna får avslutte med sin favorittlek



Avslutning:
5 min
Vi setter av noen minutter til å roe ned før vi begynner med tøying.

Tøye skuldre, armene, hoftene, rumpa, leggene, lår.
Holde hver øvelse i ca. 20 sekunder på hver kroppsdel.
For å bli mindre stiv dagen etter økta, og for å opprettholde eller bedre nåværende evne til leddutslag. Avspenne de belastede musklene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar