Aktiv Lokalsamfunn

mandag 6. januar 2020

SFO - øktplan 11

Øktplan -SFO økt 11                                                                                     Navn: Marte Karine Larsen
Dato: 07.01.2019
Sted: Madsebakken SFO.
Målgruppe: 2. klasse/3.klasse?
Tid: 45 min.

Dagens aktivitet (idrett): Ulike leikaktiviteter. Oppstart etter ferien.  
Hovedmål: Ha det gøy, utvikle de grunnleggende egenskapene.
Ferdighetsmål: føle at en mestrer oppgaven.
Kunnskapsmål: lære nye leker/evt. varianter av leker.
Holdningsmål: Ikke være negativ, og høre på beskjeder.
Varighet (tid)
Hva (Innhold)
Hvordan (organisering)
Hvorfor (begrunnelse)
Metode
Innledning
5 min
For de elevene som kommer tidlig, starte sistenvariant. Når alle kommer: introdusere meg selv. Snakke litt om hva vi skal gjøre i dag.
(dersom jeg får ny gruppe, navnerunde)
Alle sitter inntil veggen. 
En fin og oversiktlig start på økta.

Oppvarming:
G-del: 10 min
















Fisken i det røde hav
Det velges en utøver som er "Fisken i det røde hav". Denne starter i midten, mens de andre utøverne er i det ene friområdet. Disse roper ut: "Fisken i det røde hav, hvilken farge må vi ha for å komme over". "Fisken" roper ut en farge og alle som har denne fargen synlig på seg, kan gå fritt over til den andre siden. Alle de andre må unngå å bli tatt på veien over. De som er tatt, er ute av leken. Bytt hvem som skal være "fisk" etter hvert.
Fisken i det røde hav
Elevene inntil veggen. Forklarer leken, og velger en som skal være fisk.   








Fisken i det røde hav
En populær lek som aktiviserer alle barna. Konkurranseelementet er motiverende. Tvinger barna til å løpe.

Oppvarming er viktig fordi det
o   Forebygger skader
o   Øker prestasjonsevnen
o   Øker motivasjonen
o   Øker kroppstemperaturen

Vise og forklar metoden

S-del: 10 min
Dansesisten
En eller to har den og skal gi en bevegelse til den man tar. For å bli fri må noen komme bort å gjøre den samme bevegelsen.
Dansesisten
Deltakerne inn til veggen. Forklarer leken, og velger to som skal starte å ha den
Dansesisten                                      
Skaper mye motivasjon og glede hos barna. Stemning med musikk.  
Vise og forklare metoden.
Hoveddelen:
 10 min


Sol og måne
Jeg er leder og skal gi elevene ulike kommandoer

Sol - Alle skal løpe til den ene kortsiden.

Måne - Alle skal løpe til den andre kortsiden.

Vann - Alle legge seg flate på bakken.

Skyer – opp i ribbeveggene.

De som gjør feil, er ute av leken. Hvis ingen gjør feil er det den som er sist til å gjøre riktig som er ute.
Sol og måne
Alle går til veggen. Jeg forklarer leken.

.
Sol og måne                                          Morsom lek som utfordrer konsentrasjonsevnen, samt konkurranseinstinktet. Utvikler motivasjon.  

Vise og forklare metoden
5 min
Stikkball
Deltakerne skal kaste på hverandre med softball. Hvis man blir truffet er man ute av spillet til den som traff deg er ute av spillet.
(avgrenser hallen hvis jeg ser at det er behov)
Mot slutten spiller vi «last man standing», som er en variant hvor man går ut av spillet og ikke kommer ut igjen. Blir bare en person igjen tilslutt.
Stikkball
Elevene går ned til veggen og jeg forklarer og presiserer reglene.
Stikkball
Morsom lek som setter fart på konkurranseinstinktet. Utfordrer ballkontroll. Last man standing er en morsom variasjon som gjør at elevene konsentrerer seg ekstra. S

Avslutning:
10 min
Samles og snakke om økta: Har det vært gøy? Ønsker til neste gang.  
Barna inntil veggen.

Avslutter slik for å kommunisere godt med barna, og høre hva de liker å gjøre. På denne måten kan jeg tilrettelegge øktene etter hvordan de ønsker.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar