Aktiv Lokalsamfunn

mandag 12. november 2018


ØKTPLAN – leikaktiviteter - plan nr. 6

NAVN: Siri Huseby
MÅL: Bli kjent med reaksjonsevne, øye-hånd og øye-fot koordiansjon, og utfordre ferdighetene til barna gjennom morsomme leker
Ferdighetsmål: klare å gjennomføre en økt der reaksjonsevne og øye-hånd koordinasjon er sentralt Kortsiktigmål: lære to nye leiker
Holdningsmål: fokus på fairplay og bli flinkere til å være stille når andre snakker (både meg og elevene).
Målgruppe: 2.klasse 
Utstyr: 2 stikkballer og en fløyte
 Tid: 14:30-15:30 
Sted: Vestfossen SFO 
Dato: 13.11.18 



TID
HVA
HVORDAN
HVORFOR
METODE
10 min


Generell oppvarming

Rødt og grønt lys










En person står på motsatt banehalvdel, på kortsiden av banen. De andre barna skal komme seg over banen, uten å gå på rødt lys. Når personen på andre siden ikke ser, er det grønt lys og barna kan gå. Når han snur seg og ser på barna er det rødt lys, og barna må stoppe så fort som mulig uten å bli sett. Her må barna reagere fort når det blir rødt lys. 



Rødt og grønt lys er en forholdvis rolig leik og er fin å starte en økt med, i tillegg til at barna liker leken veldig godt. Noe som hjelper på motivasjonene. Leken utfordrer de koordinative egenskapene, da mer spesifikt reaksjonsevnen, ved at de må reagere raskt.
-----------------------------
Øke motivasjonen
Øke prestasjonsevnen
Hindre skader
-----------------------------

I snipp og snapp leken vil det bli litt raskere bevegelser og det vil bli løping. Her vil vi derfor få en intensitets økning, noe vi er ute etter. I tillegg utfordrer den reaksjonsevnen til barna, noe vi også er ute etter og som står i målet for økta.



Vise og forklare.
10 min
Spesiell del
Snipp og snapp


Snipp og snapp går ut på at vi deler barna i to grupper. Den ene gruppa er snipp og den andre gruppa er snapp. En snipp og en snapp går sammen og setter seg med ryggen inntil hverandre. når jeg roper snipp, skal snippene løpe over til andre siden og ta i veggen. Snappene skal løpe etter snippene og prøve å ta på dem før de klarer å ta i veggen. Leken kan varieres ved å endre start posisjon. Eks. starte liggende på magen, liggende på ryggen, sitte på kne. Man kan også variere fremgangsmåten. Eks. at man må hinke, hoppe froskehopp, krabbe.

Dersom barna sliter med å huske hvem som er snipp og hvem som er snapp, kan man eks. bytte navn og heller si «grå vegg» og «brun vegg». Dette er da fargen på de ulike veggene, da kan barna se hvilken vegg de skal til og kan knytte ordet til en ting.



Vise og forklare.

HVA
HVORDAN
HVORFOR
METODE
30min
Hoveddelen

Del 1
Stikkball



I stikkball eller danskstikkball som det også blir kalt, er det alle mot alle. Det blir kastet opp en ball, og det er om å gjøre å skyte de andre ved å kaste Ballen på dem. Når man blir truffet er man ute, men om han som traff deg selv blir skutt kan du bli med på leken igjen. Så her gjelder det å huske hvem som traff deg. Det er to enkle regler i stikkball: hodet er fritt og det er kun lov til å gå tre skritt dersom du har ballen i hånda.

Kan bli litt vanskelig å huske hvem som skøyt hvem etter hvert. Dette så vi blant annet på forrige økt. For å da senke vanskelighetsgraden noe, kan vi gjøre det slik at når man blir skutt er man ute helt til runden er over. Det blir da heller flere og kortere omganger.



Stikkball er en lek der man både får utfordret sine utholdende og koordinative ferdigheter. Øye-håndkoordinasjon er definitivt sentralt. Samtidig som at det er morsomt og konkurranseinstinktet kommer frem. Det er også en utrolig spennende lek der man kan bli ute av leken, men man kan komme seg inn igjen om den som traff deg selv blir truffet.






Vise og forklare

Del 2
Katt og mus

Barna ligger ved siden av hverandre, to og to, i en sirkel. Så er det en mus og en katt som skal løpe rundt sirkelen. Katten skal jage musa, og er "harn". Musa kan legge seg ned ved et par, og da må den personen som ligger på andre siden av der musa la se, ut å løpe. Hvis musa blir tatt av katten, bytter de roller med en gang.  


Her finner vi reaksjon ved at barna må reagere raskt når en mus legger seg ned ved paret. Man må kjapt opp og løpe fra katten igjen, og man må reagere kjapt når man må hurtig opp etter at musa har lagt seg på motsatt side.   

Vise og forklare

5 min
Avslutning:
Oppsummering





Highfive



Hva var gøy, hva var ikke så gøy?
Har de noen ønsker om leiker til neste gang?

Helt tilslutt vil jeg gi alle barna en highfive for innsatsen de har gjort i dag og det vil forhåpentligvis gi dem en liten «motivasjonsboost» til neste gang.

Jeg velger å spørre barna om hva de syntes var gøy og eventuelt om de har noen nye leiker de ønsker å leike senere, for å få ett lite hint på hva dem liker og for å få ny inspirasjon til senere planer. Dette gjør det enklere for meg og for dem, å få til at vi skal ha det gøy sammen fremover.





2 kommentarer:

  1. økta idag gikk egentlig ganske greit. Barna mestret for det meste alle leikene. bortsett fra snipp og snapp. her var dem generelt veldig ufokuserte og det var ingen ting som festet seg i hodet deres. leiken gikk sånn halveis, men ikke like bra som jeg hadde håpet på. kan ha noe med at det ble veldig mye støy på andre siden av hallen, da alle sfo barna måtte være inne på grunn av dårlig vær.

    SvarSlett
  2. Bra økta fungerte. Ser ut som det er en gjenganger at gruppa sliter litt med regler osv når det er nye leker. Synd dere ble forstyrret av andre grupper.

    SvarSlett