Øktplan Dagens aktivitet (idrett): Allidrett - Ballspill Navn: Benjamin Høgvoll Dato: 22.11.2021 Klasse: 3IDB Mål for økten: Fortsette å bli kjent med gruppa og ha det gøy med ulike ballspill |
| |||
Varighet (tid) | Hva (Innhold) | Hvordan (organisering) | Hvorfor (begrunnelse) | Metode/merknad |
Oppvarming: 10 min
| Hauk og due | Jeg plukker ut en som skal være hauk, han/henne skal prøve og ta så mange som mulig av duene hver runde. Blir man tatt av en hauk blir man også hauk. Dette gjøres til det er en eller ingen duer igjen. Alle duene står samlet på den ene siden av hallen (vi bruker bare halve gymsalen for å korte ned avstandene litt), jeg som er duemor står på den andre siden. I midten står hauken(e). Jeg roper «Alle mine duer kom hjem fra fjellet!», roper jeg til bara, så svarer de, «Vi tørr ikke!», til slutt roper jeg «Kom allikevel!». |
Dette gjør vi for å få en morsom start på økta. Dette er en lek som barna er veldig glad i. Leken er fin som oppvarming fordi det er mye løping og bevegelse som bidrar til at barna blir varme
| Oppdagende læring |
Hoveddelen: 40 min
| Hjørnefotball 20 min
Kanonball 20 min | Jeg deler gruppa inn i fire lag. De plasseres i hvert sitt hjørne hvor det ligger en benk, som er målet. To lag spiller mot hverandre på diagonal bane. De spiller 2 minutters kamper mot hverandre eller til det ene laget scorer. Klassen deles i to lag. Hvert lag velger en konge/ dronning som står på motsatt banehalvdel bak en strek. Det er om å gjøre for lagene å treffe så mange motspillere som mulig. De som blir truffet av ballen eller kaster en «pool», blir død/ tatt. Man skyter seg fri ved å treffe en motstander. Når alle på laget er skutt, kommer kongen/dronninga ut på banen. Denne har tre liv. Dersom en spiller på laget til kongen/dronninga treffer en motspiller, er den spilleren fri og på nytt med i spillet. Kongen går tilbake til det ikke er flere spillere igjen på laget sitt. | Vi har disse to lekene/ballspillene fordi det er relativt enkle leker som skal være gøy å gjøre og som stiller minimale krav til tekniske ferdigheter | Oppdagende læring |
Avslutning: 10 min | Jeg peker ut to-tre som skal være hekser, de skal løpe rundt å prøve å ta alle de andre, hvis de tar noen så må den som blir tatt stå helt stille der han/hun ble tatt med spredte bein sånn at andre kan redde personen ved å krabbe mellom beina. | Vi gjør dette fordi det er en morsom avslutning på økta, barna syntes dette er en morsom lek, og de må jobbe med seg selv for å klare og følge med på når de må stoppe. Dette var også noe barna selv spurte om vi kunne ha. | Oppdagende læring |
God øktplan, Benjamin!
SvarSlettHauk og due er vel ikke ballspill?
Utfordrer deg på å lage et mål for økta som går spesifikt på noen grunnleggende ferdigheter, som f.eks koordinasjon, kroppskontroll, utholdenhet osv. På den måten kan det bli en tydeligere sammenheng fra økt til økt.