Ferdighetsmål: Gjennomføre basistrening som er fysisk fremmende og innlære bevegelser som kan benyttes i friidrett senere.
Kunnskapsmål: At utøverne
skaffer seg nye bevegelseserfaringer.
Holdningsmål: At utøverne
følger med på beskjeder, har det gøy og er aktive og positive.
Tid: 90 minutter, 17.30-19.00
Utstyr: Div. utstyr i
gymsalen
Sted: Raumyr gymsal
Målgruppe: 6-9 år
Barna er ganske små, og
øktene vil bli lagt opp ukomplisert og med formål om generell aktivitet og
bevegelse, som gir barna allsidig bevegelsesminne og koordinasjon. Det skal
være morsomt å bevege seg! Dette skal også være sosialt og en arena som er
inngangsporten til senere idrett og et sunt forhold til aktivitet. I tillegg
vil jeg legge noe fokus i øvelser som minner om friidrettsøvelser, i og med at
det er en friidrettsgruppe.
Tid |
Hva |
Hvordan |
Hvorfor |
Metode |
Oppvarming |
||||
5 min |
Oppstart |
Utøverne samles og får vite hva som skal skje på treningen. Kort
opprop og forklaring av første øvelse/lek. Siden det er første ordentlige økt
med barna spør jeg de også om å fortelle litt om seg selv, for å gjøre det
lettere å lære seg navnene deres. |
Legge et godt grunnlag for resten av økta. |
|
5 min |
G-del: Streksisten |
Sistenlek hvor utøverne kun kan bevege seg på
strek-oppmerkinger i gymsalen. Underveis kommer ulike
bevegelses-utfordringer, som å: -
Gå på tærne -
Hinke -
Hoppe -
Gå baklengs -
Gå sidelengs |
Få varmet opp sentrale muskelgrupper for å øke
motivasjon og forhindre skader, på en måte som er morsommere for utøverne enn
å løpe generelt. |
Vis og forklar/ oppgavestyrt |
10 min |
S-del: Sykehussisten |
Før leken begynner defineres et område (tjukkas)
som «sykehus». En person har sisten, og når han/hun tar på utøverne, må
utøverne holde hånden sin på det området det blir tatt på (om man blir tatt
på høyre kne må man holde armen på høyre kne osv.) For å kunne bevege seg
vanlig, må man gå til «sykehuset». |
Få varmet opp sentrale muskelgrupper for å øke motivasjon og
forhindre skader, på en måte som er morsommere for utøverne enn å løpe
generelt. |
Vis og forklar/ oppgavestyrt |
Hoveddel |
||||
15 min |
Friidrett-hinderløype |
Jeg legger ut ulike friidrettsøvelser inn i en
løype. Hekkeløp, lengdehopp, høydehopp, sprint osv. Utøverne skal løpe rundt
i ring i hinderløypa, og arbeider i intervaller. |
Utvikle
bevegelseserfaringer, innlære friidrettsteknikker på et basic nivå. Påvirke
ulike fysiske egenskaper som spenst, utholdenhet, hurtighet osv. |
Oppgavestyrt |
15 min |
Kanonball |
Utøverne deles inn i 2 lag, på en bane delt i
midten av benker, i tillegg til benker like ved enden av hver side. Man skal
skyte utøverne på motstanderlaget. Om man blir skutt, havner man bak benken
ved motstanderlaget hvor «Kongen/Dronningen» venter. Man kan skyte seg ut
igjen om ballen havner i sitt område. Om hele laget blir skutt,
går «Kongen/Dronningen» ut, og har 3 liv. Om de 3 livene tas, vinner motsatt
lag. |
Påvirker
utøvernes eksplosive styrke, kastteknikk, smidighet, balanse, bevegelighet,
utholdenhet, og samarbeidsevne |
Vis og forklar/ oppgavestyrt |
15 min |
Haien kommer |
Utøverne deles inn i 3 eller 4 lag, avhengig av
antallet deltagere. Lagene får et eget navn etter en art i havet. I midten
plasseres en «hai». På beskjed kommer de ulike sjøartene «ut», og løper i
sirkel rundt haien. Når jeg sier «haien kommer», må utøverne løpe tilbake til
sin egen base, uten å bli tatt av haien. Om man blir tatt, blir man selv hai.
Slik fortsetter det til det er 1 utøver igjen |
Haien kommer er en veldig vanlig lek
som de fleste kjenner til, noe som er en fordel og gjør at ikke utøverne
utsettes for for mange nye leker på én gang. Påvirker utøvernes reaksjonsevne,
hurtighet og utholdenhet. |
Vis og forklar/ oppgavestyrt |
10 min |
Hauk og due |
Én person velges til å være duemor, og én til å
være hauk. Deltakerne som ikke er duemor eller hauk -
dueungene - stiller seg bak en "startstrek" dere markerer på
bakken. Ca 20 meter foran deltakerne (alt etter plassen dere har og antall
deltakere dere er), stiller duemor seg opp. Mellom duemor og dueungene står
selveste hauken. Nå roper duemor: "Alle mine duer kom
hjem!" Da svarer dueungene: "Nei, vi tør ikke - hauken tar
oss!" Duemor roper så: "Kom likevel!" Etter at duemor har ropt
dette, så er det om å gjøre for dueungene å løpe over til duemor uten at
hauken klarer å ta/fange dem. Dueungene er trygge når de berører vegg, tre
e.l. som duemor står ved (evt en strek som er markert på bakken der duemor
står). Dueunger som blir tatt av hauken, blir hauker i neste runde. Dueunger
som kom seg forbi hauken, går tilbake til startstreken. Samme prosedyre
gjentas. Den siste dueungen som blir tatt, er vinneren
av leken. Denne personen får velge hvem som skal være hauk og duemor i neste
omgang! |
Hauk og due er en veldig vanlig lek
som de fleste kjenner til, noe som er en fordel og gjør at ikke utøverne
utsettes for for mange nye leker på én gang. Påvirker utøvernes reaksjonsevne,
hurtighet og utholdenhet. |
Vis og forklar/ oppgavestyrt |
10 min |
Valgfri lek (gulrot) |
Til slutt velger jeg å la utøverne velge den siste
øvelsen/leken. Dette benyttes som en slags gulrot (premie) som utøverne kan
glede seg til mot slutten. |
Dette gjør jeg for å motivere utøverne til å
gjennomføre økta skikkelig. |
Vis og forklar/oppgavestyrt |
Avslutning |
||||
5 min |
Kort samling m/tøying |
Utøverne samles, og vi avslutter økta. Jeg spør
hva utøverne syntes om økta, hva som var gøy, og om de har noen ønsker til
neste gang. Mens vi prater, gjennomfører vi noen enkle tøyeøvelser. |
Øke bevegelighet og unngå skader. |
Fin økt. Utøverne virket å like de ulike øvelsene godt, og var stort sett motiverte hele økten. Måtte tilpasse litt under haien kommer, og bruke 3 lag fremfor 4 som vanlig. Dette grunnet litt for få utøvere.
SvarSlett