ØKTPLAN,
GAMLEGRENDÅSEN SFO, ØKT 1
NAVN: Njord Are Ulleberg og Jenny
Marie Halden
DATO FOR GJENNOMFØRING: 21.03.2018
TID: 60 min
MÅLGRUPPE: 2./3. klasse?
UTSTYR:
STED: Gamlegrendåsen Skole, gymsal
HOVEDMÅL: Bli kjent med elevene og
skape trygghet gjennom ulike leker
Tid
|
Hva
|
Hvordan
|
Hvorfor
|
Metode
|
3 min
|
Oppstart
|
Presenterer oss selv for elevene
og forklarer hva vi skal gjøre i dag
|
For å skape trygghet og respekt,
samle gruppa
|
|
15 min
|
Oppvarming
G-del
Navneleken med bevegelser (5 min)
S-del
Streksisten (10 min)
|
Alle barna står i en ring, vi er
også med. Leken går ut på at en elev starter med å si navnet sitt, for så å
si «Og jeg gjør sånn». Dette kan for eksempel være å hinke, hoppe eller snu
seg rundt. De andre elevene svarer: «Hei xxx, du gjør sånn» og gjentar
bevegelsen eleven gjorde.
Starter med at en person har’n, og
skal prøve å ta de andre. Det er bare lov til å gå på strekene, og dersom man
går utenfor må man ta 3 spensthopp. Etter ca. 5 min er det 2 som har’n. Når
man tar noen, er det de som blir tatt som har’n, mens den som hadde’n før er
fri
|
Hindre skader
Øke prestasjonsevnen
Øke motivasjonen
For å bli kjent, samtidig som vi
får litt bevegelse og starter blodgjennomstrømningen før økta
For å øke kroppstemperatur og blodsirkulasjon for å bli klar for
økta.
|
Vise og forklare.
Forklarer først leken, for så å
gjøre det selv og få de andre til å svare.
Vise og forklare. Forklarer leken
og øvelsen man må gjøre dersom man blir tatt
|
40 min
|
Hoveddel
Lenkesisten (10min)
Sykehussisten (15min)
Kanonball (15min)
|
Starter med at en elev har’n. Hvis
man blir tatt må man holde den som tok i hånda, slik at det dannes en lengre
lenke for hver som blir tatt. Etter hvert kan vi starte med at to eller tre
elever har’n.
Velger ut en som har’n. Legger ut
to matter på hver side av hallen, som er sykehuset. Dersom man blir tatt må
man legge seg ned, og for å bli fri må man fraktes av andre elever til
«sykehuset». Når man hjelper andre til «sykehuset» er man fri.
Deler elevene i to lag, og setter
opp benker på midten av hallen. Hvert lag velger en konge/dronning, som står
på motsatt banehalvdel bak den bakerste streken. Dersom man blir skutt må man
gå over til sin konge/dronning. For å komme seg fri, må man skyte en på det
andre laget. Dersom alle spillerne på det ene laget er skutt, kommer kongen/dronningen
ut. Denne har 3 liv, og dersom den blir skutt 3 ganger har det andre laget
vunnet.
|
En lek hvor man må samarbeide, noe
som skaper trygghet i gruppen. Elevene er i god aktivitet. Øker antallet
elever som har’n for å øke vanskelighetsgraden og motivasjonen
En lek hvor elevene må samarbeide
for å klare det, som igjen skaper trygghet hos hverandre
En konkurranse for å øke
motivasjonen hos elevene.
|
Vise og forklare på alle lekene.
|
5 min
|
Avslutning
Oppsummering av økta, hvordan har det
vært?
|
Rydde utstyr, samle elevene i en
halvsirkel og spørre om hva de likte, hva de ikke likte, og hva de ønsker å
gjøre senere.
|
For å få tilbakemelding på økta,
slik at vi kan forbedre oss til neste økt.
|
God plan. Husk neste gang å ha noen tanker om hvordan utvikle leken - eks streksisten - kun gå, hoppe, baklengs etc. - Dette skapere variasjon og utfordrer barna.
SvarSlettØkta gikk greit, men navneleken på begynnelsen ble ganske kaotisk. Kunne ha organisert denne bedre ved at vi gikk i ring med navnene i stedet for at de fikk velge hvem som skulle være neste. Hadde planlagt litt mange leker, og rakk ikke sykehussisten. Til neste gang vil jeg fokusere på en hovedlek, og ha forskjellige varianter av denne. Synes det fungerte bra å få de stille ved å stelle de inntil en vegg slik at alle hadde oppmerksomheten rettet mot meg når jeg skulle forklare en ny lek. Fikk litt mindre tid, ettersom hallen ikke blir ledig før 10 over to, og mange av barna måtte hjem kl. 15.
SvarSlett