Øktplan -SFO økt Navn: Marte Karine Larsen
Dato: 17.12.2019
Sted: Madsebakken SFO.
Målgruppe: 2. klasse.
Dagens aktivitet (idrett): Ulike
leikaktiviteter
Hovedmål: Ha det gøy. Juleavslutning.
Ferdighetsmål: føle at en mestrer oppgavene.
Kunnskapsmål: lære nye leker/evt. variantar av leker.
Holdningsmål: Ikke være negativ, og høre på beskjeder.
|
Varighet (tid)
|
Hva (Innhold)
|
Hvordan (organisering)
|
Hvorfor (begrunnelse)
|
Metode
|
Innledning
5 min
|
Introdusere meg selv, og ha en navnerunde. Snakke litt om hva vi skal
gjøre i dag.
|
Alle sitter inntil veggen.
|
En fin og oversiktlig start på økta.
|
|
Oppvarming:
G-del: 10 min
|
Hauk og due
En person skal være duemor, og stå på andre siden av hallen. En (evt.
To) skal starte som hauk, og stå på midten av hallen. Resten av deltakerne
står ved andre siden av hallen. Duemor roper «alle mine duer kom hjem fra
fjellet», dueungene sier «nei vi tør ikke», duemor: «hvorfor ikke det», dueungene:
«for hauken tar oss», og da sier duemor «kom allikevel». Da skal alle
dueungene prøve å komme seg over til andre siden uten å bli tatt av hauken.
Blir du tatt av hauken blir du selv hauk.
|
Hauk og due
Elevene inntil veggen. Forklarer leken, og
velger en/to som skal være hauker, og en som skal være duemor (jeg er evt.
duemor.)
|
Hauk og due En populær lek som aktiviserer alle barna. Konkurranseelementet
er motiverende.
Oppvarming er viktig fordi det
o
Forebygger skader
o
Øker prestasjonsevnen
o
Øker motivasjonen
o
Øker kroppstemperaturen
|
Vise og forklar
metoden
|
S-del: 10 min
|
Do-sisten
To personer har den. Når man blir tatt må man sette seg som om man
sitter på do. For å bli fri må en annen deltaker sette seg ned på den fryste
og late som de trekker ned.
|
Do-sisten
Deltakerne inn til veggen. Forklarer leken, og velger to som skal
starte å ha den
|
Do-sisten Trigger konkurranseinstinkt, og aktiviserer barna. Varianten med
doen er en morsommere vri på vanlig sisten.
|
Vise og forklare
metoden.
|
Hoveddelen:
15 min
|
Kanonball
Deler inn i to lag som får hver sin del av hallen. Hvert lag velger
en konge som skal gå på et avgrenset område på det andre lagets banehalvdel.
Det er om å gjøre for laget og treffe flest mulig motspillere. De som blir
truffet av motstanderlaget må gå til kongen, og du skyter deg fri ved å
treffe en motstander. Når alle på et lag er skutt kommer kongen ut på banen.
Han har tre liv. Dersom en spiller på laget til kongen treffer en motspiller,
kommer han tilbake på banen, og kongen skal tilbake til det avgrensede
området. Dersom kongen mister alle sine tre liv, vinner motstanderlaget
|
Kanonball
Deltakerne inntil veggen. Forklarer og
presiserer reglene.
|
Kanonball Utfordrer
ballkontrollen, kroppskontrollen, samarbeidsevnen og den taktiske evnen til
barna.
|
Vise og forklare
metoden
|
|
Stikkball
Deltakerne skal kaste på hverandre med softball. Hvis man blir
truffet er man ute av spillet til den som traff deg er ute av spillet.
(avgrenser hallen hvis jeg ser at det er behov)
Mot slutten spiller vi «last man standing», som er en variant hvor
man går ut av spillet og ikke kommer ut igjen. Blir bare en person igjen
tilslutt.
|
Stikkball
Elevene går ned til veggen og jeg forklarer
og presiserer reglene. Gå tilbake til veggen for hver variant.
|
Snipp og
snapp
Morsom lek som
setter fart på konkurranseinstinktet. Utfordrer ballkontroll. Last man
standing er en morsom variasjon som gjør at elevene konsentrerer seg ekstra.
|
Vise og forklare
metoden.
|
Avslutning:
10 min
|
Lett tøying
o Bakside
lår
o Legg (parøvelse)
o Arm
(elefant)
o
Riste løs
Samles og snakke om økta: Har det vært gøy? Ønsker til neste gang.
|
Samler alle i en halvsirkel, slik at alle ser meg, og så tøyer vi
litt lett.
Setter oss ned i en ring for å snakke om økta.
|
Avslutte og roe ned, unngå strekkskader.
Avslutter slik for å kommunisere godt med barna, og høre hva de liker
å gjøre. På denne måten kan jeg tilrettelegge øktene etter hvordan de ønsker.
|
Apemetoden
|
Hauk og due
En person skal være duemor, og stå på andre siden av hallen. En (evt. To) skal starte som hauk, og stå på midten av hallen. Resten av deltakerne står ved andre siden av hallen. Duemor roper «alle mine duer kom hjem fra fjellet», dueungene sier «nei vi tør ikke», duemor: «hvorfor ikke det», dueungene: «for hauken tar oss», og da sier duemor «kom allikevel». Da skal alle dueungene prøve å komme seg over til andre siden uten å bli tatt av hauken. Blir du tatt av hauken blir du selv hauk.
Hauk og due
Elevene inntil veggen. Forklarer leken, og velger en/to som skal være hauker, og en som skal være duemor (jeg er evt. duemor.)
Hauk og due En populær lek som aktiviserer alle barna. Konkurranseelementet er motiverende.
Oppvarming er viktig fordi det
o Forebygger skader
o Øker prestasjonsevnen
o Øker motivasjonen
o Øker kroppstemperaturen
Vise og forklar metoden
S-del: 10 min
Do-sisten
To personer har den. Når man blir tatt må man sette seg som om man sitter på do. For å bli fri må en annen deltaker sette seg ned på den fryste og late som de trekker ned.
Do-sisten
Deltakerne inn til veggen. Forklarer leken, og velger to som skal starte å ha den
Do-sisten Trigger konkurranseinstinkt, og aktiviserer barna. Varianten med doen er en morsommere vri på vanlig sisten.
Vise og forklare metoden.
Hoveddelen:
15 min
Kanonball
Deler inn i to lag som får hver sin del av hallen. Hvert lag velger en konge som skal gå på et avgrenset område på det andre lagets banehalvdel. Det er om å gjøre for laget og treffe flest mulig motspillere. De som blir truffet av motstanderlaget må gå til kongen, og du skyter deg fri ved å treffe en motstander. Når alle på et lag er skutt kommer kongen ut på banen. Han har tre liv. Dersom en spiller på laget til kongen treffer en motspiller, kommer han tilbake på banen, og kongen skal tilbake til det avgrensede området. Dersom kongen mister alle sine tre liv, vinner motstanderlaget
Kanonball
Deltakerne inntil veggen. Forklarer og presiserer reglene.
Kanonball Utfordrer ballkontrollen, kroppskontrollen, samarbeidsevnen og den taktiske evnen til barna.
Vise og forklare metoden
Stikkball
Deltakerne skal kaste på hverandre med softball. Hvis man blir truffet er man ute av spillet til den som traff deg er ute av spillet.
(avgrenser hallen hvis jeg ser at det er behov)
Mot slutten spiller vi «last man standing», som er en variant hvor man går ut av spillet og ikke kommer ut igjen. Blir bare en person igjen tilslutt.
Stikkball
Elevene går ned til veggen og jeg forklarer og presiserer reglene. Gå tilbake til veggen for hver variant.
Snipp og snapp
Morsom lek som setter fart på konkurranseinstinktet. Utfordrer ballkontroll. Last man standing er en morsom variasjon som gjør at elevene konsentrerer seg ekstra.
Vise og forklare metoden.
Avslutning:
10 min
Lett tøying
o Bakside lår
o Legg (parøvelse)
o Arm (elefant)
o Riste løs
Samles og snakke om økta: Har det vært gøy? Ønsker til neste gang.
Samler alle i en halvsirkel, slik at alle ser meg, og så tøyer vi litt lett.
Setter oss ned i en ring for å snakke om økta.
Avslutte og roe ned, unngå strekkskader.
Avslutter slik for å kommunisere godt med barna, og høre hva de liker å gjøre. På denne måten kan jeg tilrettelegge øktene etter hvordan de ønsker.
Apemetoden
Tenkte å ha en litt koselig juleavslutning siden det var siste gang før jul. Det var ganske koselig, men når jeg tar leker som jeg vet de er veldig glad i, blir de veldig gira. Da er det vanskelig å holde kontroll på gruppa.
SvarSlett